top of page

Verkeer en mobiliteit

Wellen moet een plaats zijn waar men zich vlot kan verplaatsen, maar waar er tegelijk ook plaats is

voor méér groen. We kunnen er niet om heen dat er een gewestweg pal door ons centrum loopt, wat

veel verkeer met zich meebrengt. We moeten er maximaal op inzetten dit tot een minimum te

beperken. Tegelijk moeten we inzetten op de veiligheid van de voetgangers en fietsers, zodat er

ruimte is voor zowel voertuigen als zwakke weggebruikers.

Verkeerssituatie centrum

Voor een veiligere (school)omgeving was het noodzakelijk om een éénrichtingsverkeer in te voeren voor gemotoriseerde voertuigen in de Bloemenstraat. Hierdoor is de verkeersstroom in ander straten, zowel in het centrum van Wellen als in andere deelgemeenten, gewijzigd. Als gemeente

moeten we hier een herevaluatie van doen, waarbij er rekening wordt gehouden met de huidige verkeerssituatie anno 2024 en ingrijpen waar nodig en mogelijk.

2

Stoepenplan: groen en toegankelijk

Als trage weggebruiker ben je het meest kwetsbaar in het verkeer. Om de dorpskernen veilig en leefbaar te houden, willen we een heus stoepenplan opstellen over de gehele gemeente heen.

Hierbij geven we prioriteit aan de stoepen die in de slechtste staat zijn en aan de straten met veel verkeer en voetgangers. Bij geplande wegenis- en rioleringswerken, worden stoepen geïntegreerd in het totaalconcept.

Dit stoepenplan wordt uitgerold in combinatie met de opmaak van een duurzaam groenplan. Door middel van dit groenplan is het mogelijk om plekken met een tekort aan kwaliteitsvol groen zichtbaar

te maken en opportuniteiten voor het uitbreiden of verbinden van openbaar groen in beeld te brengen.

De nieuwe stoepen mogen bovendien geen hindernissenparcours worden voor personen met een beperking, ouderen en ouders met kinderwagens. Bij dit stoepenplan is het van belang om de stoepen zo toegankelijk mogelijk te maken voor minder mobiele personen.

3

Fietsverbindingen en trage wegen

Met de fiets naar het werk of naar school wordt gefaciliteerd door verder in te zetten op de aanleg van fietspaden en andere trage verbindingen tussen onze gehuchten, deelgemeenten en onze dorpskern. De route tussen de nieuwe Lidl en ons centrum wordt veelvuldig gebruikt. Om ook ’s avonds in de winter veilig hiervan gebruik te kunnen maken, zullen we deze route van duurzame

verlichting voorzien.

Om trage wegen meer zichtbaar te maken in Wellen is het van belang om gepaste naambordjes te plaatsen. De beste manier om trage wegen te behouden en te waarderen, is ze veel te gebruiken.  Voetgangers en fietsers weten via deze naambordjes dat ze de weg mogen gebruiken en dat het een officiële gemeentelijke weg betreft. Bovendien trekken de naambordjes de aandacht.

4

Gratis parkeren en kortparkeerzones

Parkeren in Wellen moet gratis blijven. Wij zijn ook geen voorstander van het invoeren van een blauwe parkeerzone. Om ervoor te zorgen dat er voldoende parking voor wagens is om handelaren vlot te bereiken, willen we wel een aantal parkeerplaatsen vrijhouden voor “kort parkeren”. Op strategische plaatsen in ons centrum willen we ook voorzien in meer fietsenstallingen. Verder

herevalueren we de ligging van de huidige mindervalidenparkings zodat alle winkels en horecazaken ook voor hen toegankelijk zijn.

5

Duurzaam rijden

Tenslotte is de elektrische wagen en fiets niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Het is dan ook belangrijk dat er voldoende laadpalen worden voorzien. Dit moet niet enkel gebeuren in onze dorpskern, maar ook in de deelgemeenten, gehuchten en op de parkings van onze eigen gebouwen.

Daarnaast willen we ook de mogelijkheden onderzoek inzake deelmobiliteit als aanvulling op het openbaar vervoer.

Foto 8 - drone beeld aan de Bron.JPG
bottom of page